Pengurusan Fail Kerja Kursus ICT SPM - Murid



  1. Fail Double Ring - sila simpan di almari yang disediakan dalam Makmal Komputer
  2. Cover Depan - telah disediakan cikgu, warna kuning
  3. Borang ISF (Individual Score Form) - 1 helai
  4. Borang ROS (Record Of Submission) - ada 2 helai
  5. Borang Markah Setiap Kerja Kursus + Evidens yang dicetak
  6. 10 helai nota cikgu - letak pada bahagian paling belakang fail
SUSUNAN FAIL KERJA KURSUS (berdasarkan MPKK 2012)


  1. Cover Depan warna Kuning
  2. Borang ISF (Individual Score Form) muka surat  62
  3. Borang Record Of Submission 2 helai muka surat 61
  4. Antivirus muka surat 44
  5. Antispyware muka surat 45
  6. 10 Slides PowerPoint muka surat 46
  7. PC Assembling muka surat 47
  8. Install OS muka surat 48
  9. Written Assignment : Open Sources muka surat 49, 17
  10. Cable Crimping muka surat 50
  11. IP Address muka surat 51
  12. Written Assignment : Mobile Computing muka surat 52, 21
  13. Multimedia Project muka surat 53, 54, 24, 25
  14. Scrapbook Immersive Multimedia muka surat 55, 27
  15. Programming Project muka surat 56, 57, 67, 68, 29, 30
  16. 2 Latest Programming Language muka surat 58, 32
  17. Database Project muka surat 59, 69, 70, 34
  18. Web Application muka surat 60, 36



Contoh Pervasive Computing Products : Produk & Gajet Canggih

PERVASIVE COMPUTING : 
Pervasive computing (also called ubiquitous computing) is the growing trend towards embedding microprocessors in everyday objects so they can communicate information. The words pervasive and ubiquitous mean "existing everywhere." Pervasive computing devices are completely connected and constantly available. - Sources

... aliran yang sedang berkembang ke arah embedding (tertanam, termasuk, asimilasi, bergabung) pemprosesan mikro ke dalam objek-objek kehidupan seharian supaya semua objek ini boleh berkomunikasi maklumat di mana-mana sahaja pada bila-bila masa.

Keywords : pervasive, internet of things, tracking, connectivity, wearable computer
  1. Nest Thermostat
  2. Google Glass
  3. MP3 Player
  4. Smartwatch
  5. Smart Tag
  6. Smartphone
  7. Nike Fuel Band
  8. Fitbit
  9. Android Auto
  10. Smart TV
  11. Oculus Rift VR
  12. Smart Camera
  13. Interactive boards for classroom
  14. GlaGla's Bluetooth connected shoes
  15. Lechal Haptic Footware
  16. Connected Collar tracks and trains Fido
  17. Droplet Action Buttons
  18. Touchjet Smart Projector
  19. Revolar Personal Help Security
  20. HUD Systems (Head Up Displays)
Rujukan selanjutnya :

ICTL F2 : Connecting Computers



Kata Kunci untuk Carian di Google Images : internet diagram, hows internet works
Sila DOWNLOAD AS PPTX pada icon Gear Setting dan lengkapkan tugasan ini.

Cadangan Bahan Kandungan Pamplet Latihan VLE

1Apr2013 : Kelas ICT 5 Zuhal (Online)

TAJUK HARI INI : 8 Prinsip Antara Muka (8 User Interface Principles)

Pelajaran Lepas : Kita dah belajar,
1) maksud multimedia
2) 5 elemen multimedia : (teks, grafik, audio, video, animasi)
3) 2 jenis interaktiviti dalam multimedia (linear dan tidak-linear)
4) 2 jenis media penghantaran (berasaskan web, berasaskan CD)
... harap masih ingat.

Pelajaran Hari Ini :
1. Tuliskan maksud antara muka pengguna dan fahami 2 contoh yang cikgu berikan di bawah.
2. Tuliskan semua 8 prinsip user interface yang dinyatakan dibawah beserta penerangannya.

---------------------------------------------------------------------------------------------

2 Kerja Kursus ICT : Template Written Assignment


Perhatian kepada pelajar 5 Zuhal ICT 2013, sesiapa yg belum menyelesaikan kerja kursus yang telah kita buat masa cuti sekolah seminggu ini, sila download fail ini dan selesaikan

Tunjuk pada saya nanti untuk diperiksa...

A. DOWNLOAD dari MEDIAFIRE.COM

1) Template Mobile Computing.docx
2) Template Open Sources.docx

Jika link diatas tidak dapat digunakan, sila cuba link berikut :

B. DOWNLOAD dari GOOGLE DRIVE CIKGU FARID
File > Download > Microsoft Word (docx)
1) Template Mobile Computing.docx
2) Template Open Sources.docx

** KEMASKINI (UPDATE) : Ada bahagian dalam template ini yang perlu diubahsuai mengikut cara yang ditunjukkan oleh guru dalam beberapa post yang diberikan nanti.

27Feb2013 : Kelas ICT 5Zuhal (Online)

BAB 4.0 : MULTIMEDIA
Sub Topik : 4.1 Konsep Multimedia

OBJEKTIF :
1) Mendefinisikan maksud multimedia
2) Mengenal pasti 5 elemen multimedia
3) Mengenal pasti penggunaan multimedia dalam pelbagai bidang

AKTIVITI / TUGASAN :
1) Dapatkan maksud multimedia di Wikipedia disini
Tuliskan dalam buku nota kamu.

Cara Belajar ICT bersama cikgu

Antara kaedah dan tools yang cikgu mahu gunakan semasa pengajaran dan pembelajaran subjek ICT. Klik gambar untuk zoom in

ICT Keynote* : Subjek ICT SPM

Salah satu slaid persembahan PowerPoint yang cikgu paparkan untuk murid 2 yg memilih subjek ICT di tingkatan 4. Penyediaan kandungan slaid ini disesuaikan juga dengan menggunakan konsep Peta Bulatan i-Think yang digalakkan kepada semua guru

Bloom’s Digital Taxonomy


6 Fasa Taksonomi Digital Bloom
















































Post kali ini saya ingin kongsikan tentang Taksonomi Bloom yang wajib semua guru tahu teori dan praktisnya. Teori Taksonomi Bloom yang pernah dipelajari saya, terdapat 6 aras iaitu : Pengetahuan, Kefahaman, Aplikasi, Analisis, Sintesis dan Penilaian.

Taksonomi Bloom ini digunapakai dalam pengajaran dan pembelajaran (kalau gunalah), serta selalu dikaitkan apabila guru membuat soalan ujian yang dimestikan menyediakan borang Jadual Spesifikasi Unit (JSU, kalau dibuatlah).

Let's StumbleUpon !!


Dunia Internet banyak menyajikan laman web yang menarik dan sangat berinformasi. Namun, mengikut kajian - orang yang menggunakan Internet selalunya tiada arah tertentu ketika surfing Internet. Nah, saya berikan anda satu tujuan yang bermakna!

Ketahui ciri2nya.....

Sharing Your Files


Kongsi file anda dengan orang lain. Jika anda ada sebarang fail untuk diberikan kepada orang lain, gunakan web ini untuk upload file anda. Anda cuma perlu berikan pautan / link kepada orang berkenaan untuk download.

Dengan jumlah fail sebesar manapun, dan tidak kira seberapa banyakpun, MediaFire.com adalah salah satu web yang bagus untuk melaksanakan tujuan perkongsian file ini.

Antaramuka pengguna serta progressing bar untuk upload dan download juga menarik dan mudah digunakan. Register secara percuma dengan free account di sini.

Edifying EDICT 09 (Fasa1)

Glory Beach Resort, PD
1 - 7 November 2009 (1st Phase)

i'm with :
- fearless farid, magnificent monalisa, peaceful puteri, rational rasifah, honest hafizah and salutary siti norhana


happy edicting

Mana Perginya 'Folder Option'

Kadang-kala kita menghadapi masalah apabila setting Folder Option hilang. Bila virus komputer telah disable fungsi Folder Option komputer kita, boleh cuba cara ini untuk recover semula.
  1. Klik Start --- Run, dan taipkan regedit
  2. Cari HKEY CURRENT USER / SOFTWARE / MICROSOFT / WINDOWS /
    CURRENTVERSION / POLICIES / EXPLORER
  3. Lihat DWORD value "NoFolderOption", nilai yang telah menyebabkan Folder Option kita hilang ialah ‘1’.
  4. Ubah nilai tersebut dari ‘1’ kepada ‘0’
Tips ini bagus untuk menyelesaikan masalah kehilangan folder option itu tadi. Harap dapat membantu.

100 WebWare 2008 Winners

untitled
Terdapat 100 aplikasi berasaskan web (untuk Web 2.0) yang terpilih menjadi sebahagian daripada pemenang WebWare 2008.

Mana2 cikgu ICT yang nak buat review aplikasi berasaskan web untuk kerja kursus pelajar ICT bolehla check laman web ini. Penerangan ada diberikan bagi setiap aplikasi web. Saya dah cuba. Pelajar saya form 5 juga dah cuba. Mudah dan berinformasi.

Kitar Pembelajaran / Learning Cycle

Kitar Pembelajaran / Learning cycle, berdasarkan Wikipedia
The learning cycle is a research-supported method for education, particularly in science[1]. The learning cycle has five overlapping phases:
  1. Engage: in which a student's interest is captured and the topic is established.
  2. Explore: in which the student is allowed to construct knowledge in the topic through facilitated questioning and observation.
  3. Explain: in which students are asked to explain what they have discovered, and the instructor leads a discussion of the topic to refine the students' understanding.
  4. Extend: in which students are asked to apply what they have learned in different but similar situations, and the instructor guides the students toward the next discussion topic.
  5. Evaluate: in which the instructor observes each student's knowledge and understanding, and leads students to assess whether what they have learned is true. Evaluation should take place throughout the cycle, not within its own set phase.

ProProfs adalah Kuiz Online

Asyik beri soalan kepada pelajar anda menggunakan kertas? Kemudian nak kena kutip dan menanda lagi? Aduh.... penatnya. Apakata cikgu2 mula berjinak-jinak menggunakan ProProfs ini secara percuma untuk menghasilkan Quiz secara online dan letakkan dalam blog / website anda.

Bukan saja boleh buat kuiz, tapi ada juga Pools, flashcard untuk pengajaran & pembelajaran.


Kalau tak percaya jugak... Cubalah kuiz dibawah sebagai contoh.


Count Your Flag


Siapalah yang selalu melawat laman web / blog aku? Tentu anda ingin tahu! Nah, ini ada laman web yang memberikan perkhidmatan untuk anda mengetahui dari negara manakah pelawat laman web anda. Gunakan Flag Counter pada laman web anda seberti blog saya ini.

Kongsi Slide Anda

ni ada satu aplikasi di Internet yang dapat membantu guru2 terutamanya dan pelajar. Katakan kita ada satu persembahan slide powerpoint yang nak ditunjukkan kepada pelajar @ orang lain, dan ingin dikongsi bersama, maka, Slideshare.net adalah pilihan yang sangat baik. Dalam laman web ini, kita boleh upload sebarang file kerja kita seperti .ppt, .doc, .pdf, .xls dll.

Anda boleh register menggunakan emel anda dan mulalah berkongsi bahan-bahan kreatif anda kepada dunia.