Berita : Teaching Computational Thinking
"Malaysia is the first country in ASEAN to have piloted this curriculum in our education system" - Datuk Seri Najib Tun Razak
http://www.bernama.com/bernama/v8/newsindex.php?id=1271841
ICT F4 : Mobile Computing (Specs, Services, Frequencies)
2.2 Specification, services, and frequencies of Mobile
Computing (based on one product e.g. PDA, 3G mobile phone)
- sediakan dalam bentuk jadual seperti di bawah
PRODUCT NAME : Samsung Galaxy Note 7
|
|
SPECIFICATIONS
|
|
1.
Wifi (802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct,
hotspot)
2.
Bluetooth (v4.2, A2DP, EDR, LE)
3.
NFC (Near Field Communication)
4.
2G
5.
3G
6.
4G
7.
*Infrared
|
|
SERVICES
|
|
1.
Email
2.
Web Browser
3.
SMS
4.
MMS
5.
Apps :
|
|
FREQUENCIES
|
|
1.
Wifi = 2.4 to 5.0 GHz
2.
Bluetooth = 2483.5 MHz
3.
NFC = 13.56 MHz
4.
2G bands = (GSM 850 / 900 / 1800 / 1900)
5.
3G bands = (HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100)
6.
4G bands = (LTE Cat12 600/150 Mbps)
|
SPECIFICATIONS
(apa spesifikasi
teknologi mobile yang menjadikan produk ini sebagai mobile computing?)
SERVICES
(apa perisian aplikasi
yang ada pada produk ini yang menjadikannya ‘connected’ dengan alat yang lain dan Internet?
FREQUENCIES
(apakah gelombang
frekuensi bagi spesifikasi teknologi yang ada digunakan pada produk ini?)
SUMBER RUJUKAN :
|
ICT F4 : OPEN SOURCE (COMPARE a latest Hardware with previous model)
Contoh Perkakasan :
Microprocessor, DSLR, Printer, Pen Drive, SD Card, Notebook, Monitor, Keyboard, Computer Data Storage, Hard Disk Drive (HDD), Solid State Drive (SSD), Graphic Cards, Sound Cards, Memory (RAM), Motherboard.
Tarikh laporan ini disediakan : 29/08/2016
MODEL SEBELUM
Previous Model
|
MODEL TERKINI
Latest Model
| |
Nama Produk
| ||
Gambar Produk
| ||
Tahun Dibina
|
Q1'11
|
Q2'16
|
Fungsi / Spesifikasi
|
1. Bilangan Core = 6
2. Bilangan Threads = 20
3. Intel Turbo Boost Technology = v1.0
4. Maximum Memory = 24GB
5. Memory Type = DDR3
|
1. Bilangan Core = 10
2. Bilangan Threads = 20
3. Intel Turbo Boost Technology = v2.0
4. Maximum Memory = 128GB
5. Memory Type = DDR4
|
Sumber Rujukan : http://ark.intel.com/compare/52585,94456
Tips : cari laman web yang ada fungsi COMPARISON untuk memudahkan anda membuat perbandingan.
|
Contoh
HARDWARE yang boleh dibandingkan
|
|
PREVIOUS MODEL
Model Sebelum
|
LATEST MODEL
Model Terkini
|
Q3'15
|
Q1'16
|
Contoh
HARDWARE yang boleh dibandingkan
|
|
PREVIOUS MODEL
Model Sebelum
|
LATEST MODEL
Model Terkini
|
Processor
Qualcomm Snapdragon 430
|
Processor
Qualcomm Snapdragon 435
|
September
15, 2015
|
February 11,
2016
|
* Saya mencadangkan supaya kamu meneliti laman web ini untuk mendapatkan maklumat tentang perkakasan yang boleh dibandingkan / dibuat perbezaan :
1. www.notebookcheck.net : graphic card, processor, notebook
2. ark.intel.com : processor, SSD
1. www.notebookcheck.net : graphic card, processor, notebook
2. ark.intel.com : processor, SSD
ICT F4 : Pengenalan Rangkaian
AKTIVITI : Mencari
Maklumat Umum Tentang Rangkaian
TEMPOH MASA : 40 minit
KOLABORASI : Menggunakan Padlet.com
PERKONGSIAN MAKLUMAT :
TEMPOH MASA : 40 minit
KOLABORASI : Menggunakan Padlet.com
PERKONGSIAN MAKLUMAT :
1) link
berita-berita semasa tentang rangkaian,
2) gambarajah diagram rangkaian yang
mudah,
3) speedtest result dari PC makmal komputer sekolah,
4) kegunaan / kelebihan
rangkaian komputer.
Belajar JAVA Programming Secara Online
Belajar Java dari Udemy.com :
https://www.udemy.com/java-for-noobs-beginners/
Belajar Java dari Codecademy.com :
https://www.codecademy.com/learn/learn-java
Belajar Javascript :
Belajar Java dari Codecademy.com :
https://www.codecademy.com/learn/learn-java
Belajar Javascript :
Life Before The Computer
KEHIDUPAN SEBELUM KOMPUTER. Kita biasa mendengar dan menggunakan istilah-istilah teknologi kini seperti yang dinyatakan diatas, tapi tahukah kamu apakah maksud istilah-istilah tersebut sebelum wujudnya zaman komputer?
ICT F5 : Perbincangan Contoh Interaktiviti Linear dan Tidak Linear
- Kenalpasti bahawa adakah setiap contoh berikut adalah sejenis kandungan / bahan multimedia?
- Kenalpasti juga bahawa contoh yang dinyatakan sama ada dapat dikategorikan dengan 2 jenis multimedia interaktif jenis linear atau multimedia interaktif jenis tidak linear?
CONTOH AKTIVITI
|
Catatan
|
|
1
|
Tayangan Filem di Pawagam
|
|
2
|
Video Youtube di laman web
|
|
3
|
Permainan komputer First Person Shooter (FPS) : Counter
Strike
|
|
4
|
Paparan Gambar di komputer yang menunjukkan tips ‘Belajar
Sampai Berjaya’
|
|
5
|
Novel cerita yang dibaca dalam bentuk digital dalam
telefon pintar
|
|
6
|
Sebuah episod Rancangan Animasi Didi & Friends di
televisyen
|
|
7
|
Hasil Keputusan Carian imej tentang multimedia di
Internet
|
|
8
|
CD Pembelajaran Subjek ICT Tingkatan 5 bertajuk
Interaktiviti Multimedia
|
|
9
|
Guru menerangkan proses eksperimen sains pada Skrin
Putih menggunakan sambungan Projektor yang dilihat oleh murid-murid
|
|
10
|
Melayari kandungan Facebook menggunakan apps yang
dimuat turun dari Appstore
|
|
11
|
Bermain permainan Tetris di komputer
|
|
12
|
Membuat panggilan video (video call) kepada keluarga
tercinta
|
|
13
|
Membaca berita terkini di laman web berita.
|
|
14
|
Memainkan semula video yang telah dirakam menggunakan
kamera digital
|
|
15
|
Gopal dan Yaya saling membalas mesej chatting di
Whatsapp
|
ICT F4 : UTILITY SOFTWARE
Utility software is system software designed to help analyze, configure, optimize or maintain a computer.
Perisian Utiliti adalah perisian sistem yang direka untuk membantu (1) menganalisis, (2) konfigurasi / membuat tetapan (setting), (3) mengoptimumkan,atau (4) menyelenggara sebuah komputer tersebut.
AKTIVITI PEMBELAJARAN
http://www.bbc.co.uk/education/guides/ztcdtfr/revision/7
Jenis Perisian Utiliti
Types of Utility Software
|
Fungsi
Function
|
|
1
|
Anti Virus
|
|
2
|
Anti Spyware
|
|
3
|
Disk Cleaner
|
|
4
|
Disk Partition
|
|
5
|
File Manager
|
|
6
|
Cryptographic
|
|
7
|
Disk Defragmenter
|
|
8
|
Screensavers
|
|
9
|
Backup & Restore
|
|
10
|
Data Compression
|
ICT F4 : Konsep Software / Perisian / Program Komputer
Apa yang kamu perlu TAHU dan FAHAM.
Untuk mempelajari 4 jenis perisian aplikasi dalam gambarajah diatas, sila layari pautan ini :
http://cikgufariddiah.blogspot.my/2015/09/ict-f5-4-types-of-application-software.html
PERBINCANGAN
Untuk mempelajari 4 jenis perisian aplikasi dalam gambarajah diatas, sila layari pautan ini :
http://cikgufariddiah.blogspot.my/2015/09/ict-f5-4-types-of-application-software.html
PERBINCANGAN
ICT F4 : Kategori Alat Storan
Tekan pautan ini untuk lihat dalam saiz lebih besar
http://thumbnails-visually.netdna-ssl.com/the-history-of-data-storage_545ba203d3597_w1500.jpg
Untuk belajar lebih lanjut, boleh lihat disini juga.
ICT F4 : 6 Langkah Keselamatan Komputer (Penerangan Lanjut)
Hari ini, orang bergantung kepada komputer untuk membuat, menyimpan dan menguruskan maklumat kritikal.
Ia adalah penting bahawa komputer dan data yang menyimpan dan mudah didapati apabila diperlukan. Ia juga penting bahawa pengguna mengambil langkah-langkah untuk melindungi komputer dan data mereka dari hilang, rosak dan disalahgunakan.
1
|
SALINAN DATA (Data Backup)
|
Salinan data adalah program penduaan fail. Menyalin data adalah perlu supaya mereka dapat
dipulihkan / diperolehi semula dalam kes kecemasan.
|
|
Bergantung kepada kepentingan maklumat, aktiviti menyalin
data boleh dilakukan setiap hari, mingguan atau dua kali seminggu dari cakera
keras.
|
|
2
|
KRIPTOGRAFI
(Cryptography)
|
Kriptografi adalah satu proses menyembunyikan maklumat
dengan mengubah maklumat sebenar
kepada perwakilan yang berbeza.
|
|
Maklumat sebenar = mesej yang hendak dihantar
|
|
Maklumat tersembunyi = kod rahsia / kod tersembunyi /
mesej rahsia / mesej berkriptografi
|
|
Proses ‘encrypt’
digunakan untuk menukarkan maklumat sebenar kepada kod tersembunyi
|
|
Proses ‘decrypt’
digunakan untuk menukarkan maklumat berkroptografi kepada maklumat sebenar
|
|
Setiap proses encrypt dan decrypt perlu kepada sebuah ‘kunci’
yang digunakan untuk menyulitkan atau menyahsulit mesej.
|
|
3
|
ANTIVIRUS
|
Satu program antivirus mengimbas program yang cuba untuk mengubah suai program, fail,
dokumen, sistem operasi dan program-program lain yang biasanya dibaca dari komputer.
|
|
Tujuan Antivirus adalah untuk melindungi komputer
daripada virus dengan mengenal pasti dan menghapuskan apa-apa virus komputer
dijumpai di dalam memori komputer, pada media simpanan atau fail e-mel.
|
|
Jika program
antivirus mengenal pasti fail yang dijangkiti, ia cuba untuk menghapuskan
virus, cecacing atau Trojan kuda tersebut.
|
|
Jika program
antivirus tidak boleh mengeluarkan jangkitan, ia akan melakukan kuarantin
fail yang dijangkiti.
|
|
Kuarantin
adalah proses pengasingan fail yang dijangkiti virus, pada kawasan cakera
keras yang memegang fail yang dijangkiti itu, sehingga jangkitan boleh
dikeluarkan. Langkah ini memastikan fail lain tidak akan menjadi dijangkiti.
|
|
Terdapat 2 cara program Antivirus mengenali virus yang
diimbas :
|
|
Pengenalan Definisi
Virus. (Virus Definition). Virus
dikenalpasti dari pangkalan data pengenalan virus yang mencari padanan corak
kod virus tersebut yang khusus dan sama dari pangkalan data virus dengan
virus yang cuba diimbas.
|
|
Membuat
Suntikan Fail. (Inoculating the file). Program
antivirus merekodkan maklumat seperti saiz fail dan tarikh fail dalam fail
inokulasi yang berasingan.
Program antivirus kemudian menggunakan maklumat ini untuk
mengesan jika virus mengganggu data yang menerangkan fail program yang
disuntik.
|
|
Antara program Antivirus ialah : Avira, AVG Antivirus, Panda
Security, Kaspersky, McAfee, Lookout
|
|
Bahan Bacaan Tambahan :
|
4
|
ANTI-SPYWARE
|
Spyware adalah program yang terletak di komputer tanpa
pengetahuan pengguna. Ia mengumpul maklumat mengenai pengguna tanpa disedari
oleh pengguna itu sendiri.
|
|
Program spyware menyampaikan maklumat kepada sumber luar
atau ‘third party’.
|
|
Satu program anti-spyware juga dipanggil perisian pengesanan atau spybot dan digunakan untuk
menghapuskan spyware.
|
|
Antara program-program anti-spyware yang popular adalah: Spybot
Search and Destroy, Ad-Aware, Blaster Spyware
|
|
5
|
FIREWALL
(Tembok Api)
|
Firewall adalah sebuah perkakasan (hardware) atau
perisian (software) yang berfungsi dalam persekitaran rangkaian untuk mencegah sesetengah komunikasi yang
dilarang oleh protokol keselamatan / dasar keselamatan.
|
|
Firewall membenarkan akses
yang terhad dari dalam atau di luar perimeter rangkaian atau daripada
pengguna tertentu atau untuk aktiviti-aktiviti tertentu.
|
|
6
|
ASPEK MANUSIA
|
Aspek manusia merujuk kepada pengguna dan juga penceroboh
sistem komputer.
|
|
Ia adalah salah satu aspek yang paling sukar untuk diberikan
perlindungan.
|
|
Masalah biasa adalah kurang
mematuhi prosedur keselamatan maklumat yang baik.
|
|
3 bentuk Aspek Manusia yang penting untuk dididik :
|
|
Kesedaran
Sesebuah Organisasi. Sesebuah organisasi
mestilah tahu dan peka terhadap pekerja yang berada didalamnya. Ancaman keselamatan
boleh datang dari dalam organisasi itu sendiri, bukan hanya dari luar.
|
|
Kesedaran
Pengguna Yang Berada Organisasi. Latihan
mengendalikan sistem dan maklumat perlu mencukupi untuk pekerja organisasi.
|
|
Sistem perlindungan ancaman keselamatan yang canggih
adalah sia-sia jika penggunanya tidak terlatih dengan kemahiran yang sesuai.
|
|
Kesedaran
Individu Pengguna. Ancaman keselamatan
apabila menggunakan sistem komputer datang dalam pelbagai bentuk.
|
|
Elakkan memuat turun / download dan memasang / install
perisian yang tidak diketahui atau diragui kesashian sumbernya.
|
|
Elakkan mendedahkan maklumat sulit dan penting kepada
orang yang tidak dikenali.
|
|
SELAMAT BELAJAR!
Subscribe to:
Posts (Atom)