ICT F4 : 6 Langkah Keselamatan Komputer (Penerangan Lanjut)


Hari ini, orang bergantung kepada komputer untuk membuat, menyimpan dan menguruskan maklumat kritikal. 
Ia adalah penting bahawa komputer dan data yang menyimpan dan mudah didapati apabila diperlukan. Ia juga penting bahawa pengguna mengambil langkah-langkah untuk melindungi komputer dan data mereka dari hilang, rosak dan disalahgunakan.

1
SALINAN DATA (Data Backup)
Salinan data adalah program penduaan fail. Menyalin data adalah perlu supaya mereka dapat dipulihkan / diperolehi semula dalam kes kecemasan.
Bergantung kepada kepentingan maklumat, aktiviti menyalin data boleh dilakukan setiap hari, mingguan atau dua kali seminggu dari cakera keras.



2
KRIPTOGRAFI (Cryptography)
Kriptografi adalah satu proses menyembunyikan maklumat dengan mengubah maklumat sebenar kepada perwakilan yang berbeza.
Maklumat sebenar = mesej yang hendak dihantar
Maklumat tersembunyi = kod rahsia / kod tersembunyi / mesej rahsia / mesej berkriptografi
Proses ‘encrypt’ digunakan untuk menukarkan maklumat sebenar kepada kod tersembunyi
Proses ‘decrypt’ digunakan untuk menukarkan maklumat berkroptografi kepada maklumat sebenar
Setiap proses encrypt dan decrypt perlu kepada sebuah ‘kunci’ yang digunakan untuk menyulitkan atau menyahsulit mesej.



3
ANTIVIRUS
Satu program antivirus mengimbas program yang cuba untuk mengubah suai program, fail, dokumen, sistem operasi dan program-program lain yang biasanya dibaca dari komputer.
Tujuan Antivirus adalah untuk melindungi komputer daripada virus dengan mengenal pasti dan menghapuskan apa-apa virus komputer dijumpai di dalam memori komputer, pada media simpanan atau fail e-mel.
Jika program antivirus mengenal pasti fail yang dijangkiti, ia cuba untuk menghapuskan virus, cecacing atau Trojan kuda tersebut.
Jika program antivirus tidak boleh mengeluarkan jangkitan, ia akan melakukan kuarantin fail yang dijangkiti.
Kuarantin adalah proses pengasingan fail yang dijangkiti virus, pada kawasan cakera keras yang memegang fail yang dijangkiti itu, sehingga jangkitan boleh dikeluarkan. Langkah ini memastikan fail lain tidak akan menjadi dijangkiti.
Terdapat 2 cara program Antivirus mengenali virus yang diimbas :
Pengenalan Definisi Virus. (Virus Definition). Virus dikenalpasti dari pangkalan data pengenalan virus yang mencari padanan corak kod virus tersebut yang khusus dan sama dari pangkalan data virus dengan virus yang cuba diimbas.
Membuat Suntikan Fail. (Inoculating the file). Program antivirus merekodkan maklumat seperti saiz fail dan tarikh fail dalam fail inokulasi yang berasingan.
Program antivirus kemudian menggunakan maklumat ini untuk mengesan jika virus mengganggu data yang menerangkan fail program yang disuntik.
Antara program Antivirus ialah : Avira, AVG Antivirus, Panda Security, Kaspersky, McAfee, Lookout
Bahan Bacaan Tambahan :


4
ANTI-SPYWARE
Spyware adalah program yang terletak di komputer tanpa pengetahuan pengguna. Ia mengumpul maklumat mengenai pengguna tanpa disedari oleh pengguna itu sendiri.
Program spyware menyampaikan maklumat kepada sumber luar atau ‘third party’.
Satu program anti-spyware juga dipanggil perisian pengesanan atau spybot dan digunakan untuk menghapuskan spyware.
Antara program-program anti-spyware yang popular adalah: Spybot Search and Destroy, Ad-Aware, Blaster Spyware



5
FIREWALL (Tembok Api)
Firewall adalah sebuah perkakasan (hardware) atau perisian (software) yang berfungsi dalam persekitaran rangkaian untuk mencegah sesetengah komunikasi yang dilarang oleh protokol keselamatan / dasar keselamatan.
Firewall membenarkan akses yang terhad dari dalam atau di luar perimeter rangkaian atau daripada pengguna tertentu atau untuk aktiviti-aktiviti tertentu.



6
ASPEK MANUSIA
Aspek manusia merujuk kepada pengguna dan juga penceroboh sistem komputer.
Ia adalah salah satu aspek yang paling sukar untuk diberikan perlindungan.
Masalah biasa adalah kurang mematuhi prosedur keselamatan maklumat yang baik.
3 bentuk Aspek Manusia yang penting untuk dididik :
Kesedaran Sesebuah Organisasi. Sesebuah organisasi mestilah tahu dan peka terhadap pekerja yang berada didalamnya. Ancaman keselamatan boleh datang dari dalam organisasi itu sendiri, bukan hanya dari luar.
Kesedaran Pengguna Yang Berada Organisasi. Latihan mengendalikan sistem dan maklumat perlu mencukupi untuk pekerja organisasi.
Sistem perlindungan ancaman keselamatan yang canggih adalah sia-sia jika penggunanya tidak terlatih dengan kemahiran yang sesuai.
Kesedaran Individu Pengguna. Ancaman keselamatan apabila menggunakan sistem komputer datang dalam pelbagai bentuk.
Elakkan memuat turun / download dan memasang / install perisian yang tidak diketahui atau diragui kesashian sumbernya.
Elakkan mendedahkan maklumat sulit dan penting kepada orang yang tidak dikenali.


SELAMAT BELAJAR!

ICT F5 : 5 Elemen Multimedia



MULTI-MEDIA
= banyak media.
= kombinasi elemen multimedia seperti teks, grafik, audio, video, animasi untuk menyampaikan sesuatu maklumat dengan lebih berkesan

Multimedia Element
Elemen Multimedia
Examples
Contoh
Standard File Format
Format Fail
TEXT
Teks

*.doc
*.rtf
*.txt
GRAPHIC
Grafik / Imej / Gambar

*.jpg / *.jpeg
*.gif
*.tiff
*.bmp
*.png
*.psd
AUDIO
Audio / Bunyi

*.wav
*.midi
*.aif / *.aiff
*.au
*.wma
VIDEO


*.avi
*.mov
*.mpeg
*.wmv
ANIMATION
Animasi

*.swf
*.gif
*.swi

Jom baca bahan powerpoint ini : 

ICT F4 : Latihan Computerised and Non Computerised


QUESTION 1  (10 MARKS)
Fill in the blanks the differences between computerized and non-computerized system into the appropriate column based on the aspects given.

Production was slow since everything was done manually.
Increases productivity in a short period.

Need to be done by an expert.
Boring. Need to take more time and many people to produce interesting
Slower – need a few hours to complete
Less time, less manpower, more products.
Multimedia can be combined easily to attract audience.
Faster – a few seconds to complete several jobs

More time, more people, less products.
Can be accomplished even by a ‘layman’


Computerised

Aspect


Non-computerised


Task



Time


Interesting



Productivity



Profit




Motivasi 2 : #kipidap #dongibab


Diambil pada 8 Mac 2016. Klik pada gambar untuk paparan penuh.

ICT F4 : EBCDIC, ASCII, Unicode


ASPEK
EBCDIC
ASCII
Unicode
Terminology
Istilah Lengkap
Extended Binary Coded Decimal Interchange Code
American Standard Code for Information Interchange
Unicode
Purpose
Tujuan
character encoding schemes in the computer
skema pengkodan huruf/aksara/nombor/simbol dalam komputer
Developer
Pembangun
IBM
American National Standards Institute
Unicode Consortium
The Number of bits use for a character
Bilangan bit yang digunakan untuk satu aksara
uses 8 bits per character
uses 7 bits per character
later 8 bits
Variable : 8 bits, 16 bits, 32 bits
Compatibility
Keserasian
Not compatible with ASCII and Unicode
Tidak serasi dengan ASCII dan Unicode
Compatible with Unicode,
not compatible with EBCDIC
Serasi dengan Unicode, tidak serasi dengan EBCDIC
Compatible with ASCII, not compatible with EBCDIC
Serasi dengan ASCII, tidak serasi dengan EBCDIC
Jadual Kod

PERBINCANGAN - FAHAMI SITUASI INI

It's easy to fool yourself into thinking that numbers written in a file are actually the internal representation. For example, if you write 123 in a file using a text editor, is that really how the integer 123 is stored?

The file does NOT storing 123. Instead, it stores the ASCII code for the character '1', '2', and '3' (which is 31, 32, 33 in hex or 0011 0001, 0011 0010, 0011 0011 in binary).

ICT F4 : BINARY DIGIT


BINARY DIGIT
Dalam fail Kod Binari, setiap aksara, abjad, angka, atau khas diwakili dengan nombor perduaan 8-bit. Perwakilan ini perlu kerana Komputer hanya memahami Bahasa Mesin yang hanya terdii daripada kod-kod BINARI (iaitu hanya nombor 0 dan 1 sahaja).



CADANGAN AKTIVITI :
  1. Terjemahkan SATU PERKATAAN dalam kod binari ini :

    01010110 01001001 01000011 01010100 01001111 01010010 01011001

  2. Tugasan INDIVIDU / KUMPULAN : Terjemahkan KOD BINARI INI Kepada Maklumat simbol ASCII. Murid yang paling pantas menterjemah akan diisytihar pemenang! : 

    01011001 01101111 01110101 00100000 01101000 01101111 01101100 01100100 00100000 01110100 01101000 01100101 00100000 01101011 01100101 01111001 00100000 01110100 01101111 00100000 01101101 01111001 00100000 01101000 01100101 01100001 01110010 01110100

    Cuba terjemah mesej yang lebih panjang ini :
    01001001 00100000 01101100 01101111 01101111 01101011 00100000 01100001 01110100 00100000 01110100 01101000 01100101 00100000 01110011 01110100 01100001 01110010 01110011 00100000 01100001 01101110 01100100 00100000 01101101 01100001 01110100 01100011 01101000 01100101 01100100 00100000 01100101 01100001 01100011 01101000 00100000 01101111 01101110 01100101 00100000 01110111 01101001 01110100 01101000 00100000 01100001 00100000 01110010 01100101 01100001 01110011 01101111 01101110 00100000 01110111 01101000 01111001 00100000 01001001 00100000 01101100 01101111 01110110 01100101 00100000 01111001 01101111 01110101

  3. Tugasan KUMPULAN: Bina SATU MESEJ KOD BINARI (ayat yang dipilih mestilah tidak lebih daripada 10 PATAH PERKATAAN). Berikan kepada kumpulan lain untuk diterjemahkan.

ICT F4 : Data Measurement Units

FAHAMI INI TERLEBIH DAHULU
Istilah yang selalu disebut-sebut dan digelarkan untuk Pendrive juga boleh dikenali sebagai Thumb Drive atau USB Drive. Saiz yang biasanya boleh didapati di pasaran ialah 4GB, 8GB, 16GB, 32GB. Apakah yang boleh dilakukan jika anda mempunyai sebuah Pendrive?

EXTRA : Ketahui apakah komponen yang dipasang dalam sebuah Pendrive.

OK, sekarang kita mulakan disini.

ICTL F1 : Latest Development of Hardware


4.1 Current Development of Hardware Technology
4.1.1 Gather information on the current or latest development of hardware technology.

ICTL F1 : SETTING DISPLAY, SOUND, SCREENSAVERS, MOUSE SCROLL


3.2 Computer Settings
3.2.1 Customize settings for: Display / Mouse / Sound
3.2.2 Customize settings for: Date and time / Regional and language options

DISPLAY SETTING
LEVEL ADJUSTMENT
Display Resolution
800x600, 1024x768, 1960x1024
Wallpaper
Apply Wallpaper, Apply Mode : Stretch, Tilt
Mouse Speed
Slow, Normal, Fast
Sound Volume
0 – 100, Mute
Screen Savers
Blank, 3D Text, …
Date and Time
Hour, Minutes, AM/PM

AKTIVITI DALAM KELAS
  1. Murid : Setkan wallpaper PC, resolusi skrin, kelajuan tetikus,screen savers, dan setkan masa dan tarikh yang tepat
  2. Murid : Download dari Internet, beberapa wallpaper menarik yang bertema serta setkan pada PC. Contohnya : AKUARIUM wallpaper, BEACH wallpaper, UNIVERSE wallpaper, ANIMAL wallpaper dan lain-lain.
  3. Murid : Set SCREEN SAVERS jenis 3D Text : Ubahsuai Teks mengikut citarasa murid sendiri. Pastikan sesuai.

ICTL F2 : PEMBENTANGAN LENGKAP


https://docs.google.com/presentation/d/1xKhnNi9hmHeQXPTJkFOg67JKi9KX6FXPLhWTkwaM0io/edit?usp=sharing

Dapatkan Grafik Yang diperlukan disini :

ITEM
Penerangan
1
ini adalah gambar wallpaper
2

3

4

5

6

7

8

9

10