CS F4 : Struktur Tatasusunan 1 Dimensi (isytihar & umpuk nilai)





https://docs.google.com/presentation/d/1_zvj7cmqqb4NoaqXjseh-K3WO_di8v6xgxuvVXNB-v4/edit?usp=sharing

CS F4 : Hasilkan Atur Cara Mudah Dibaca Menggunakan Gaya Yang Baik (Komen, Nama Pemboleh Ubah Bermakna, Inden)





https://docs.google.com/presentation/d/1R5qFEDNZKA6TUz73hRz8enArtBmjCWHNRnz76BTv30I/edit?usp=sharing

CS F4 : Kenalpasti Nilai Pemboleh Ubah Pada Bahagian Tertentu Atur Cara





https://docs.google.com/presentation/d/1Y9RjBuQymcLJnDds_I1lfH2UxZSe0Jnb13KBh8HSpm4/edit?usp=sharing

CS F4 : Kesan, Kenalpasti, Terjemah Mesej Ralat serta Penambahbaikan Ralat





https://docs.google.com/presentation/d/1qDI2ZBve4tmbUH0wXAGp5WVmQyFgzLEUyCuVhznwJxE/

CS F4 : Jenis Ralat Dalam Atur Cara





https://docs.google.com/presentation/d/1yhVmDS83Sbkecy8VtHLkf318K_a7Q2x6hcIti-HQXTE/

Jom cuba belajar asas pengaturcaraan -- Kotlin


Google telah memperkenalkan bahasa pengaturcaraan baru  - Kotlin.
Lihat video Pengenalan Kotlin di Google I/O 2017 : [Video]

Preview :


10 Kotlin Tricks in 10(ish) Minutes by Jake Wharton : [Video]

SOALAN :
- Berdasarkan pemerhatian anda, apakah persamaan antara konsep asas Kotlin dan Java?
- Apakah perbezaan antara konsep asas Kotlin dan Java?
- Pada pendapat anda, adakah konsep-konsep asas Kotlin mudah dipelajari?
- Mengapa perlu wujudnya bahasa pengaturcaraan baru?

Repl.it 08 : Automasi Siram Pokok (struktur kawalan for)








SITUASI :
Anda dikehendaki memprogramkan alat penyiraman pokok berautomatik untuk digunakan pada Taman Mini STEM di sekolah anda. Bilangan pokok yang perlu disiram adalah sebanyak 20 biji pokok buah oren dalam pasu.
Pengendali alat ini hanya perlu memulakan aturcara apabila hendak menyiram. Alat ini akan membuat siraman secara satu persatu terus kepada setiap pokok. Suatu output akan dipaparkan apabila setiap pokok telah disiram. 
Bincangkan logik algoritma untuk alat penyiraman pokok automatik ini. Buat analisis IPO+SK. Anda boleh menggunakan programming Java atau Python untuk membangunkan aturcara yang diperlukan.

https://repl.it/HGYm/0 (Java)
https://repl.it/HJIO/0 (Python)

Netbeans8.1 : Starting The Program



Slaid ini disediakan secara asas tentang bagaimana nak memulakan program java menggunakan Netbeans 8.1 yang telah siap di-install.

Tutorial ini hanyalah salah satu dari banyak kaedah untuk mula menggunakan fungsi sedia ada dalam program Netbeans seperti mulakan program Netbeans, create project file, view file structure, taip coding bagi 2 class yang berbeza, cara save, view folder yang di-save.

Harap bermanfaat.

CS F4 : Latihan Formatif 1.3



Lengkapkan Latihan Formatif 1.3
Latihan Buku Teks Sains Komputer pada muka surat 72 hingga 74.
Bincang bersama rakan-rakan. Rujuk bahan nota dalam buku teks.
Pastikan jawapan yang dituliskan adalah betul (minta semak dengan/bersama rakan2 lain).

FCS F1 : Penukaran Nombor Perpuluhan Kepada Nombor Perduaan




https://docs.google.com/drawings/d/1XFkGjtEUunwc27MalWiu6ag4SRTGV-1KrfgemfTOwYk/pub?w=761&h=517

CS F4 : Struktur Kawalan Pilihan ( if, if-else, if-else-if, switch case)




https://docs.google.com/presentation/d/1ZdQGVqoELN8QZHhA96GXyLEkJT6Stburpcl28DJPcwY/edit?usp=sharing

CS F4 : Penulisan Aturcara Untuk Masukkan Input drpd Papan Kekunci dan Papar Output




https://docs.google.com/presentation/d/1YcHViZRjQaJ9oqHumKXX-pRJSVjMRWok3iYcVetchdk/edit?usp=sharing

CS F4 : Penggunaan Pernyataan Umpukan dan Pernyataan Aritmetik




https://docs.google.com/presentation/d/12SZbdbigjORoC3eUdUny_NT7tqt7_n-PYfIG4UWUot4/edit?usp=sharing

CS F4 : Pengisytiharan, Permulaan, Penetapan Nilai Pada Pembolehubah dan Pemalar