https://docs.google.com/presentation/d/1IQK7MaqMFZoFRR1qOsDcgNQtd4DFgfcLeJy3X4yRZCA/edit?usp=sharing
Repl.it 06 : Program Hasil Tambah 2 Nombor
Program Mengira Hasil Tambah Bagi Sebarang Dua Nombor Yang dimasukkan oleh Pengguna.
Analisis IPO :
INPUT
|
masukkan nombor pertama, nombor kedua
|
PROSES
|
jumlah = no_pertama + no_kedua
|
OUTPUT
|
jumlah
|
https://repl.it/F5La/1
Repl.it 05 : Kira Luas Bulatan
Analisis IPO :
https://repl.it/F2sH/1
INPUT
|
pengguna masukkan nilai jejari
|
PROSES
|
kira luas_bulatan = pi * jejari * jejari
|
OUTPUT
|
luas_bulatan
|
VIDEO : Sains Dalam Berkomunikasi Dengan Komputer
Bahasa. Mudah bagi manusia untuk memahami (kebanyakan masa), tetapi tidak begitu mudah untuk komputer. Ini adalah sebuah filem pendek tentang pengecaman pertuturan, pemahaman bahasa, jaring neural, dan menggunakan suara kita untuk berkomunikasi dengan teknologi di sekeliling kita.
Bengkel Belajar Java Programming Language (Weekend) 2017
15 Januari 2017, Ahad, telah dijalankan bengkel belajar coding Java untuk guru-guru yang berminat dalam Daerah Sepang. Bengkel ini telah dijalankan di VLE Classroom SMK Bandar Baru Salak Tinggi bermula jam 08.30 pagi hingga 04.30 petang. Banyak ilmu Java dipelajari dan harap dimanfaatkan untuk mengajar murid-murid.
https://docs.google.com/presentation/d/1AyoNLWdmtBu2DkI3pGH0c2TMLGgh9uyxogTZKy_w1gE/edit?usp=sharing
FCS F1 : Pengecaman Corak (Intro)
PENGECAMAN CORAK berkaitan dengan corak (patterns), kebiasaan (regularities), ciri-ciri atau sifat-sifat yang boleh dibincangkan serta boleh diukur.
https://docs.google.com/presentation/d/1eoxxvX9Ie2f-qQyb-pAF1HyFErzgAsjVGirDWkVMWas/edit?usp=sharing
https://docs.google.com/presentation/d/1eoxxvX9Ie2f-qQyb-pAF1HyFErzgAsjVGirDWkVMWas/edit?usp=sharing
CS F4 : 8 Langkah Penyelesaian Masalah
8 Proses Penyelesaian Masalah.
“It's so much easier to suggest solutions when you don't know too much about the problem.”
― Malcolm Forbes
https://docs.google.com/presentation/d/1mBfpPbl5kKg010_dy1oc6Eh8P0gyLLFVlsYgVrbkwiY/edit?usp=sharing
CS F4 : Latihan Carta Alir, Pemikiran Komputasional
Berdasarkan pemerhatian anda terhadap proses pada vending machine di sekolah, dan situasi yang ditetapkan guru, bina satu carta alir yang lengkap untuk menhuraikan proses membeli 2 tin air minuman dengan ketetapan : pengguna menggunakan RM5 untuk membeli air, dan tiada baki yang akan dipulangkan.
https://docs.google.com/presentation/d/1mWQtdIWO_4VdeOe9rqZ5iNT44QInf7LNRzRSjpiFKoE/edit?usp=sharing
https://docs.google.com/presentation/d/1mWQtdIWO_4VdeOe9rqZ5iNT44QInf7LNRzRSjpiFKoE/edit?usp=sharing
CS F4 : Soalan Latihan Carta Alir
- menghantar emel : Cadangan Jawapan
- mengeluarkan duit dari mesin ATM : Cadangan Jawapan
- mengira luas bulatan yang berjejari 3 unit : Cadangan Jawapan
- sistem lif pada sebuah bangunan 4 tingkat : Cadangan Jawapan
CS F4 : Carta Alir Proses Menghantar Emel
Bina satu carta alir yang menerangkan proses menghantar emel.
Link : https://docs.google.com/drawings/d/1KDRgwRDhNFlPsjogjKgC-tKdHpzkHX5ycxNEdaq7Ox0/edit?usp=sharing
DSKP RPT Sains Komputer Tingkatan 4
Travelog Umrah THTS 2016
Travelog Umrah 2016 pada 26.11.2016 hingga 8.11.2016, sebaik sahaja cuti sekolah bermula terus berangkat ke Madinah. Masa balik juga delay selama satu hari di Madinah.
Selain melaksanakan umrah, banyak tempat-tempat yang dilawati yang dibawakan oleh Tabung Haji seperti Jabal Rahmah, Jabal Nur, Padang Arafah, Masjid Hudaibiyah, Kebun Usman Bin Affan dan lain-lain.
Lawatan secara persendirian ke dalam Universiti Madinah, Kilang Cetak Al-Quran, Ziarah Maqam Nabi, Ziarah Masjid Quba', Masjid Khandaq, Perkuburan syuhada', Perkuburan Baqi', Wadi Djinn dan banyak lagi.
Selain melaksanakan umrah, banyak tempat-tempat yang dilawati yang dibawakan oleh Tabung Haji seperti Jabal Rahmah, Jabal Nur, Padang Arafah, Masjid Hudaibiyah, Kebun Usman Bin Affan dan lain-lain.
Lawatan secara persendirian ke dalam Universiti Madinah, Kilang Cetak Al-Quran, Ziarah Maqam Nabi, Ziarah Masjid Quba', Masjid Khandaq, Perkuburan syuhada', Perkuburan Baqi', Wadi Djinn dan banyak lagi.
Di samping itu juga, ada kenangan yang menyeronokkan dan pengalaman berharga yang membuatkan diri ingin muhasabah diri sentiasa. Insya Allah jika ada peluang pada masa akan datang, akan diusahana untuk datang lagi.
ICT F5 : 5 Jenis Data
"data typing help tells the processor what to expect and the amount of memory space to reserve for what to expect.
e.g a variable is declared char or int, this simply tells the computer that reserve so so space for this variable or object so that it can simply hold the value."
- What is data type and why it is important in programming languages?
https://docs.google.com/presentation/d/1dFPR6ySTIr1VTEJLSVMdlgytTPuC646he3lNo5bmN1E/edit?usp=sharing
ICT F4 : 2 Types of Web Editor
A web editor is a software used to create and change Web pages (HTML-based documents).
Low-level Web page editors are used to write HTML code directly. High-level Web authoring programs provide complete WYSIWYG design with the ability (in varying degrees) to switch back and forth between the page layout and the HTML code.
Read more at http://www.yourdictionary.com/web-page-editor#2qGQUcLPsSrBzmzD.99
https://docs.google.com/document/d/1znHevu9Xmd0lUpWrWCOhDINxWYy5U8Uj5FgF8kdwmZ8/edit?usp=drive_web
Berita : Teaching Computational Thinking
"Malaysia is the first country in ASEAN to have piloted this curriculum in our education system" - Datuk Seri Najib Tun Razak
http://www.bernama.com/bernama/v8/newsindex.php?id=1271841
ICT F4 : Mobile Computing (Specs, Services, Frequencies)
2.2 Specification, services, and frequencies of Mobile
Computing (based on one product e.g. PDA, 3G mobile phone)
- sediakan dalam bentuk jadual seperti di bawah
PRODUCT NAME : Samsung Galaxy Note 7
|
|
SPECIFICATIONS
|
|
1.
Wifi (802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct,
hotspot)
2.
Bluetooth (v4.2, A2DP, EDR, LE)
3.
NFC (Near Field Communication)
4.
2G
5.
3G
6.
4G
7.
*Infrared
|
|
SERVICES
|
|
1.
Email
2.
Web Browser
3.
SMS
4.
MMS
5.
Apps :
|
|
FREQUENCIES
|
|
1.
Wifi = 2.4 to 5.0 GHz
2.
Bluetooth = 2483.5 MHz
3.
NFC = 13.56 MHz
4.
2G bands = (GSM 850 / 900 / 1800 / 1900)
5.
3G bands = (HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100)
6.
4G bands = (LTE Cat12 600/150 Mbps)
|
SPECIFICATIONS
(apa spesifikasi
teknologi mobile yang menjadikan produk ini sebagai mobile computing?)
SERVICES
(apa perisian aplikasi
yang ada pada produk ini yang menjadikannya ‘connected’ dengan alat yang lain dan Internet?
FREQUENCIES
(apakah gelombang
frekuensi bagi spesifikasi teknologi yang ada digunakan pada produk ini?)
SUMBER RUJUKAN :
|
ICT F4 : OPEN SOURCE (COMPARE a latest Hardware with previous model)
Contoh Perkakasan :
Microprocessor, DSLR, Printer, Pen Drive, SD Card, Notebook, Monitor, Keyboard, Computer Data Storage, Hard Disk Drive (HDD), Solid State Drive (SSD), Graphic Cards, Sound Cards, Memory (RAM), Motherboard.
Tarikh laporan ini disediakan : 29/08/2016
MODEL SEBELUM
Previous Model
|
MODEL TERKINI
Latest Model
| |
Nama Produk
| ||
Gambar Produk
| ||
Tahun Dibina
|
Q1'11
|
Q2'16
|
Fungsi / Spesifikasi
|
1. Bilangan Core = 6
2. Bilangan Threads = 20
3. Intel Turbo Boost Technology = v1.0
4. Maximum Memory = 24GB
5. Memory Type = DDR3
|
1. Bilangan Core = 10
2. Bilangan Threads = 20
3. Intel Turbo Boost Technology = v2.0
4. Maximum Memory = 128GB
5. Memory Type = DDR4
|
Sumber Rujukan : http://ark.intel.com/compare/52585,94456
Tips : cari laman web yang ada fungsi COMPARISON untuk memudahkan anda membuat perbandingan.
|
Contoh
HARDWARE yang boleh dibandingkan
|
|
PREVIOUS MODEL
Model Sebelum
|
LATEST MODEL
Model Terkini
|
Q3'15
|
Q1'16
|
Contoh
HARDWARE yang boleh dibandingkan
|
|
PREVIOUS MODEL
Model Sebelum
|
LATEST MODEL
Model Terkini
|
Processor
Qualcomm Snapdragon 430
|
Processor
Qualcomm Snapdragon 435
|
September
15, 2015
|
February 11,
2016
|
* Saya mencadangkan supaya kamu meneliti laman web ini untuk mendapatkan maklumat tentang perkakasan yang boleh dibandingkan / dibuat perbezaan :
1. www.notebookcheck.net : graphic card, processor, notebook
2. ark.intel.com : processor, SSD
1. www.notebookcheck.net : graphic card, processor, notebook
2. ark.intel.com : processor, SSD
Subscribe to:
Posts (Atom)