ICT F4 : Pengenalan Rangkaian

AKTIVITI : Mencari Maklumat Umum Tentang Rangkaian
TEMPOH MASA : 40 minit
KOLABORASI : Menggunakan Padlet.com
PERKONGSIAN MAKLUMAT : 
1) link berita-berita semasa tentang rangkaian, 
2) gambarajah diagram rangkaian yang mudah, 
3) speedtest result dari PC makmal komputer sekolah, 
4) kegunaan / kelebihan rangkaian komputer.


Life Before The Computer


KEHIDUPAN SEBELUM KOMPUTER. Kita biasa mendengar dan menggunakan istilah-istilah teknologi kini seperti yang dinyatakan diatas, tapi tahukah kamu apakah maksud istilah-istilah tersebut sebelum wujudnya zaman komputer?

ICT F4 : Fungsi Sistem Pengoperasian (OS)


ICT F5 : Perbincangan Contoh Interaktiviti Linear dan Tidak Linear





BINCANGKAN :
  1. Kenalpasti bahawa adakah setiap contoh berikut adalah sejenis kandungan / bahan multimedia?
  2. Kenalpasti juga bahawa contoh yang dinyatakan sama ada dapat dikategorikan dengan 2 jenis multimedia interaktif jenis linear atau multimedia interaktif jenis tidak linear?

CONTOH AKTIVITI
Catatan
1
Tayangan Filem di Pawagam

2
Video Youtube di laman web

3
Permainan komputer First Person Shooter (FPS) : Counter Strike

4
Paparan Gambar di komputer yang menunjukkan tips ‘Belajar Sampai Berjaya’

5
Novel cerita yang dibaca dalam bentuk digital dalam telefon pintar

6
Sebuah episod Rancangan Animasi Didi & Friends di televisyen

7
Hasil Keputusan Carian imej tentang multimedia di Internet

8
CD Pembelajaran Subjek ICT Tingkatan 5 bertajuk Interaktiviti Multimedia

9
Guru menerangkan proses eksperimen sains pada Skrin Putih menggunakan sambungan Projektor yang dilihat oleh murid-murid

10
Melayari kandungan Facebook menggunakan apps yang dimuat turun dari Appstore

11
Bermain permainan Tetris di komputer

12
Membuat panggilan video (video call) kepada keluarga tercinta

13
Membaca berita terkini di laman web berita.

14
Memainkan semula video yang telah dirakam menggunakan kamera digital

15
Gopal dan Yaya saling membalas mesej chatting di Whatsapp


ICT F4 : UTILITY SOFTWARE

Utility software is system software designed to help analyze, configure, optimize or maintain a computer.

Perisian Utiliti adalah perisian sistem yang direka untuk membantu (1) menganalisis, (2) konfigurasi / membuat tetapan (setting), (3) mengoptimumkan,atau (4) menyelenggara sebuah komputer tersebut.



AKTIVITI PEMBELAJARAN
http://www.bbc.co.uk/education/guides/ztcdtfr/revision/7


Jenis Perisian Utiliti
Types of Utility Software
Fungsi
Function
1
Anti Virus

2
Anti Spyware

3
Disk Cleaner

4
Disk Partition

5
File Manager

6
Cryptographic

7
Disk Defragmenter

8
Screensavers

9
Backup & Restore

10
Data Compression

ICT F4 : Konsep Software / Perisian / Program Komputer

Apa yang kamu perlu TAHU dan FAHAM.

Untuk mempelajari 4 jenis perisian aplikasi dalam gambarajah diatas, sila layari pautan ini :
http://cikgufariddiah.blogspot.my/2015/09/ict-f5-4-types-of-application-software.html

PERBINCANGAN

ICT F4 : 6 Langkah Keselamatan Komputer (Penerangan Lanjut)


Hari ini, orang bergantung kepada komputer untuk membuat, menyimpan dan menguruskan maklumat kritikal. 
Ia adalah penting bahawa komputer dan data yang menyimpan dan mudah didapati apabila diperlukan. Ia juga penting bahawa pengguna mengambil langkah-langkah untuk melindungi komputer dan data mereka dari hilang, rosak dan disalahgunakan.

1
SALINAN DATA (Data Backup)
Salinan data adalah program penduaan fail. Menyalin data adalah perlu supaya mereka dapat dipulihkan / diperolehi semula dalam kes kecemasan.
Bergantung kepada kepentingan maklumat, aktiviti menyalin data boleh dilakukan setiap hari, mingguan atau dua kali seminggu dari cakera keras.



2
KRIPTOGRAFI (Cryptography)
Kriptografi adalah satu proses menyembunyikan maklumat dengan mengubah maklumat sebenar kepada perwakilan yang berbeza.
Maklumat sebenar = mesej yang hendak dihantar
Maklumat tersembunyi = kod rahsia / kod tersembunyi / mesej rahsia / mesej berkriptografi
Proses ‘encrypt’ digunakan untuk menukarkan maklumat sebenar kepada kod tersembunyi
Proses ‘decrypt’ digunakan untuk menukarkan maklumat berkroptografi kepada maklumat sebenar
Setiap proses encrypt dan decrypt perlu kepada sebuah ‘kunci’ yang digunakan untuk menyulitkan atau menyahsulit mesej.



3
ANTIVIRUS
Satu program antivirus mengimbas program yang cuba untuk mengubah suai program, fail, dokumen, sistem operasi dan program-program lain yang biasanya dibaca dari komputer.
Tujuan Antivirus adalah untuk melindungi komputer daripada virus dengan mengenal pasti dan menghapuskan apa-apa virus komputer dijumpai di dalam memori komputer, pada media simpanan atau fail e-mel.
Jika program antivirus mengenal pasti fail yang dijangkiti, ia cuba untuk menghapuskan virus, cecacing atau Trojan kuda tersebut.
Jika program antivirus tidak boleh mengeluarkan jangkitan, ia akan melakukan kuarantin fail yang dijangkiti.
Kuarantin adalah proses pengasingan fail yang dijangkiti virus, pada kawasan cakera keras yang memegang fail yang dijangkiti itu, sehingga jangkitan boleh dikeluarkan. Langkah ini memastikan fail lain tidak akan menjadi dijangkiti.
Terdapat 2 cara program Antivirus mengenali virus yang diimbas :
Pengenalan Definisi Virus. (Virus Definition). Virus dikenalpasti dari pangkalan data pengenalan virus yang mencari padanan corak kod virus tersebut yang khusus dan sama dari pangkalan data virus dengan virus yang cuba diimbas.
Membuat Suntikan Fail. (Inoculating the file). Program antivirus merekodkan maklumat seperti saiz fail dan tarikh fail dalam fail inokulasi yang berasingan.
Program antivirus kemudian menggunakan maklumat ini untuk mengesan jika virus mengganggu data yang menerangkan fail program yang disuntik.
Antara program Antivirus ialah : Avira, AVG Antivirus, Panda Security, Kaspersky, McAfee, Lookout
Bahan Bacaan Tambahan :


4
ANTI-SPYWARE
Spyware adalah program yang terletak di komputer tanpa pengetahuan pengguna. Ia mengumpul maklumat mengenai pengguna tanpa disedari oleh pengguna itu sendiri.
Program spyware menyampaikan maklumat kepada sumber luar atau ‘third party’.
Satu program anti-spyware juga dipanggil perisian pengesanan atau spybot dan digunakan untuk menghapuskan spyware.
Antara program-program anti-spyware yang popular adalah: Spybot Search and Destroy, Ad-Aware, Blaster Spyware



5
FIREWALL (Tembok Api)
Firewall adalah sebuah perkakasan (hardware) atau perisian (software) yang berfungsi dalam persekitaran rangkaian untuk mencegah sesetengah komunikasi yang dilarang oleh protokol keselamatan / dasar keselamatan.
Firewall membenarkan akses yang terhad dari dalam atau di luar perimeter rangkaian atau daripada pengguna tertentu atau untuk aktiviti-aktiviti tertentu.



6
ASPEK MANUSIA
Aspek manusia merujuk kepada pengguna dan juga penceroboh sistem komputer.
Ia adalah salah satu aspek yang paling sukar untuk diberikan perlindungan.
Masalah biasa adalah kurang mematuhi prosedur keselamatan maklumat yang baik.
3 bentuk Aspek Manusia yang penting untuk dididik :
Kesedaran Sesebuah Organisasi. Sesebuah organisasi mestilah tahu dan peka terhadap pekerja yang berada didalamnya. Ancaman keselamatan boleh datang dari dalam organisasi itu sendiri, bukan hanya dari luar.
Kesedaran Pengguna Yang Berada Organisasi. Latihan mengendalikan sistem dan maklumat perlu mencukupi untuk pekerja organisasi.
Sistem perlindungan ancaman keselamatan yang canggih adalah sia-sia jika penggunanya tidak terlatih dengan kemahiran yang sesuai.
Kesedaran Individu Pengguna. Ancaman keselamatan apabila menggunakan sistem komputer datang dalam pelbagai bentuk.
Elakkan memuat turun / download dan memasang / install perisian yang tidak diketahui atau diragui kesashian sumbernya.
Elakkan mendedahkan maklumat sulit dan penting kepada orang yang tidak dikenali.


SELAMAT BELAJAR!

ICT F5 : 5 Elemen Multimedia



MULTI-MEDIA
= banyak media.
= kombinasi elemen multimedia seperti teks, grafik, audio, video, animasi untuk menyampaikan sesuatu maklumat dengan lebih berkesan

Multimedia Element
Elemen Multimedia
Examples
Contoh
Standard File Format
Format Fail
TEXT
Teks

*.doc
*.rtf
*.txt
GRAPHIC
Grafik / Imej / Gambar

*.jpg / *.jpeg
*.gif
*.tiff
*.bmp
*.png
*.psd
AUDIO
Audio / Bunyi

*.wav
*.midi
*.aif / *.aiff
*.au
*.wma
VIDEO


*.avi
*.mov
*.mpeg
*.wmv
ANIMATION
Animasi

*.swf
*.gif
*.swi

Jom baca bahan powerpoint ini : 

ICT F4 : Latihan Computerised and Non Computerised


QUESTION 1  (10 MARKS)
Fill in the blanks the differences between computerized and non-computerized system into the appropriate column based on the aspects given.

Production was slow since everything was done manually.
Increases productivity in a short period.

Need to be done by an expert.
Boring. Need to take more time and many people to produce interesting
Slower – need a few hours to complete
Less time, less manpower, more products.
Multimedia can be combined easily to attract audience.
Faster – a few seconds to complete several jobs

More time, more people, less products.
Can be accomplished even by a ‘layman’


Computerised

Aspect


Non-computerised


Task



Time


Interesting



Productivity



Profit




Motivasi 2 : #kipidap #dongibab


Diambil pada 8 Mac 2016. Klik pada gambar untuk paparan penuh.